torsdag 6 februari 2014

Dag 25 434000

434 000 träffar. Det får man på google när man söker på Boberg. Inte illa. Men Skrea är värre och Årstad ännu värre. Träff nr 1 är Ferdinand Boberg som var en svensk arkitekt: Han dog 1946 och hade ritat t ex NK och Rosenbad. Träff nr 2 är en massa orter varav vårt Boberg är en av dem. Den tredje träffen är släkten Boberg. Som jag tolkar det har den släkten absolut ingenting med mitt Boberg att göra. När jag var liten trodde jag att Boberg låg i världens centrum. Jag förutsatte att alla i åtminstone Falkenbergs kommun, visste var Boberg låg. Tja, nu har jag väl börjat inse att ligger lite i utkanten. Det ligger t ex i utkanten av Skrea socken. Och så ligger det i utkanten av ett slättområde som har sitt centrum någonstans mellan Skrea och Heberg. Men kommunikationerna är ganska bra. Kustvägen går ju rakt igenom Boberg och förbindelserna till havet och Heberg är utmärkta. Faktum är att vägar och stigar är det ingen brist på i  Boberg. Som löpare är det något man uppskattar. Man kan springa långa rundor nästan hur som helst utan att aldrig vara särskilt långt hemifrån. På många andra platser är det faktiskt inte så enkelt. En lite begränsande faktor är att det inte finns någon bro över Suseån mellan fallet i Boberg och havet. Det är något som diskuteras när cykelleden Kattegattleden skall utvecklas. Jag tycker det skulle vara jätteroligt om det kunde vara en liten bro närmare kusten. Faktum är att när jag var liten fanns en hängbro mellan Vesslunda och Veka. Det gick precis norr om Brogård. Jag har faktiskt gått över den men det var med livet som insats. På slutet hängde den betänkligt och när det flyttade en barnfamilj till gården på Vesslundasidan av ån på 70-talet kapade de vajrarna av säkerhetsskäl. Det var nog ett korrekt beslut men det har visat sig svårt att få till en ny bro trots att det skulle vara en betydelsefull förbindelse mellan Långasand och Boberg-Skrea. Suseån är djup men faktum är att man kan vada vid åoset som vi kallar mynningen ut i havet. Man får bara gå en bit ut. Jag har inget minne av att jag gjort det men jag har talat med många som testat.

En annan intressant grej med Boberg är att jag alltid har tyckt att det ligger söder om Falkenberg. Och det gör ju faktisk det. Men faktum är att det ligger mer öster om Falkenberg än vad det ligger söder om. Man gör faktiskt en feltolkning i skallen när man tror att västkusten är en västkust istället för att snarare vara en sydkust. Speciellt söder om Falkenberg är det nästan helt en sydkust. Ibland har jag tyckt att vi skulle marknadsföra hallandskusten som sydkusten snarare än västkusten. Västkusten kan vara Bohuskusten som har en helt annan karaktär är vår halländska kust. Vi bor på sydkusten. När kommer vi att säga det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar