söndag 23 februari 2014

Dag 43 Mal

Den nya kvarnern i Boberg

Bobergs Foderförädling är min kvarn och den vet jag lite mer om. Min farfar, Johan Nilsson, grundade kvarnen i 1937. Orsaken till detta misstänker jag är att han insåg att det behövdes en modernare kvarn som drevs av elektricitet. Den byggdes i Arvesgårds gamla ekonomibyggnader. Han hade köpt Arvesgård redan på 20-talet och tillgången till dessa byggnader också var en drivkraft för att starta kvarnrörelsen. En annan drivkraft förstår jag dels ligger i valet av namn ”Bobergs Foderförädling”. Johan läste mycket och genom att studera tysk lantbrukslitteratur förstod han att modernt foder inte bara bestod av krossad eller mald spannmål. Det måste kombineras med koncentrat. Därav namnet Foderförädling. Den fick också en logotype som jag har för mig var en tecknad bild av kvarnen sedd från toppen av ladan. För att återgå till det här med foder så hade han också egetproducerat foder för värphöns. Han hade i sina böcker sett att höns hade olika foderbehov beroende på var i sin värpcykel de befann sig. Därför lanserade han BF1, BF2 och BF3 som skulle fylla dessa behov. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar