onsdag 26 februari 2014

Dag 46 Värme

Jag berättade igår om mötet jag hade med en tysk turist vid Hallarnas Hembygdsgård. Han hade brutit salt med varmvatten som de pumpade ner i borrhål. Sen torkade de bort vattnet och saltet blev kvar. De hade slutat trots att det fanns obegränsat med salt kvar i berggrunden. Varför hade de då slutat? Jo för att värmekraftverket vars spillvärme de använde hade lagt ner! Fattar du? Det var inte saltet som var tillgången, det var spillvärmen. Saltet var förädlad spillvärme. Genialt. Är det inte så det ofta är. Jag besökte Nordiska Malt i Halmstad hamn för ett tiotal år sedan och det var samma sak där. Malt var en mogen produkt utan några som helst marginaler. Läget på anläggningen var toppen för de hade inga transportkostnader till hamn. Därför kunde de konkurrera med de andra producenterna som hade en transportkostnad. Är det kanske samma sak med det du sysslar med? Vi säljer en sak men samtidigt köper kunderna något annat. Vi säljer kläder, kunderna köper status. Vi säljer bensin, kunderna köper transporter. Vi säljer griskött men kunderna köper protein. Ja, jag vet inte men jag tyckte att det var ett intressant möte i Boberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar