tisdag 25 februari 2014

Dag 45 Salt

Idag skall jag berätta om ett intressant möte jag hade i Boberg en gång. Jag har tidigare berättat om Bobergspuben som vi har en gång per sommar. Vi har den vid Hallarnas Hembygdsgård och fallet i Boberg som är en riktig sevärdhet. Många turister stannar till där för att beundra vår vackra stenbro, fallet och de naturliga bergsförskastningen på nedansidan fallet. Så även denna gång. Då var det en tysk turist som stannat med sin bil. På något sätt kom han fram till oss och började prata. Han ville veta om de kunde campa någonstans i krokarna och det var ju inget problem. Vi frågade om de inte ville vara med på vår pubafton och de ville det. Jag tycker alltid att det är roligt att få chansen att träna mina språkkunskaper så jag snackade en del med mannen. Jag frågade vad han arbetade med. Numera var han pensionär men han hade arbetat hela livet med salttillverkning. Jag frågade hur det gick till och han berättade att man borrar djupa hål i salthaltig berggrund. Sen pumpar man ner varm vatten som löser upp saltet. Det kommer sen tillbaka med hög salthalt och då torkar man bort vattnet och kvar finns saltet. Fascinerande. Jag frågade om de fortfarande bröt salt men det hade de slutat med. Då frågade jag om varför man slutat, hade saltet tagit slut. Nej, salt fanns hur mycket som helst, det skulle räcka tusen år till sa han. Varför hade de då slutat? Jo det skall jag berätta imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar