onsdag 19 februari 2014

Dag 39 Vad väntar de på... fortsättning

Jag hade rätt! Det var många barn som väntade på bussen utanför vår trädgård för 10 år sedan. Nu är det bara två. För att ta reda på det så har jag kartlagt alla som är födda i Bobergs By med lite omnejd sen 1951. Jag har gjort en lista med Gårds eller husnamn, namn och födelsedatum. För att få reda på alla uppgifter så tog jag upp frågan på vår studiecirkel i LRF igår kväll. Det var jättebra. Tillsammans hade vi all information. Det är ju det som är poängen med en studiecirkel. Nåja, jag fick en jättefin lista med alla födda och boende i Boberg sen början på 50-talet. Sen bestämde jag att jag skulle kolla 1965 och framåt i femårssteg. Det betydde att de slutade 2015. Och så var jag intresserad av hur många skolbarn som fanns, dvs barn i åldern 7-19 år. Och voilá, här är resultatet!
Som du ser var den verkliga peaken vid millennieskiftet. Inte mindre än 30 skolbarn. Helt ofattbart många i lilla Boberg! År 1970, dvs 30 år tidigare var det drygt 20. 1970 var jag 11 år. Mellanstadiet. Då gick bussarna till Hertingskolan via Grimsholmen. Och då snackar vi inte den fina väg som vi har nu. Nej en förskräckligt kringlig historia runt gårdarna vid havet och genom Ringsegård. Helt annorlunda mot idag. Ungefär som bussarna. Är det någon som kommer ihåg Blå Faran? Är dock inte säker på att just den gick så mycket på denna rutt. Innan bussen kom till Boberg hade den varit i både Slöinge och Eftra så de barnen hade en ännu värre resa. Konstigt att vi inte cyklade mer till skolan på den tiden. Men cykeln var faktiskt inte ett transportmedel på samma sätt som den är nu och kanske kommer att vara framtiden. Det var mer en underhållningspryl. 

När jag var barn gick en del bussar till Skrea och resten till Falkenberg. Det var en tidig buss som gick runt sju och en sen som man tog om man hade sovmorgon. Den gick vid nio. Det var guld med sovmorgon och sena bussen. Stefan på Bobergs Gård berättade att ett tag fick man cykla halvvägs till Kaggs för att ta bussen där. Kommunen hade ställt en gammal badstuga där som fick tjänstgöra som busskur. Appropå busskurer så har det inte varit så vanligt i Boberg. Det fanns inte på min tid. Pappa Sven Göran var ju skolpolitiker och tyckte att barnen borde har busskurer. När vi var på semester fotade han ibland snygga kurer som han visade politikerna i Falkenberg för att stimulera utvecklingen här. Jag tror att de var lite sega att hoppa på.

Studera grafen. Känn magin i den. Tänk på vad den representerar. Försök förställa dig hur det var på busshållplatsen bakom våra rododendronbuskar ute vid vägen under bra många år runt millennieskiftet. Det såg väldigt trevligt ut men det är inte säkert att det var. Det skulle vara kul att veta vad ungarna tyckte. De kanske kan svara på detta inlägg och berätta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar