måndag 24 februari 2014

Dag 44 Blanda

När man byggt en kvarn måste man ju ha kunder, de kommer inte av sig självt, förstod farfar Johan. Kvarnakörarna från Heberg passerade ju hans kvarn på vägen till den gamla vattenkvarnen vid fallet men de stannade inte av sig självt. Min pappa Sven Göran Nilsson har berättat att för att få den första kunden gick Johan helt enkelt ut på vägen och stoppade Gunnar på berget och frågade var han skulle. Eftersom han var på väg till kvarnen mer eller mindre ledde han in ekipaget till sin kvarn och sen började kunderna komma av sig själva. På 50-talet lades den gamla kvarnen vid fallet ner och den byggdes om till dagens kraftstation i början av 60-talet. Jag kan inte för mitt liv komma ihåg mycket mer av det bygget annat än att åns lopp leddes genom en tunnel under vägen och genom Halla Håla medan dammen byggdes om. Mina bristande minnen kan kanske förlåtas då att jag inte var mer än tre – fyra år vid den tiden!


Utrustningen i Bobergs Foderförädling utgjordes av mottagning för säckar, tippgrop för säckar, elevator, hammarkvarn, kross och stenkvarn samt utlastning. Någon blandare fanns inte från början utan mjölet spriddes ut på golvet. Sen spred man ut koncentratet ovanpå mjölet och blandade om med skyffel för att slutligen med skyffel fyllas i säckar. Säckarna förslöts med sk säckaknut som jag skall beskriva lite senare i detta dokument. Min farbror Bengt Erland Nilsson har berättat om detta slitsamma och dammiga jobb. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar