lördag 1 februari 2014

Dag 21 Avsnittet om Svensgård

En Skreabok håller på att skapas av Skrea Hembygdsförening. Den handlar om 1900-talets historia. Jag har skrivit lite i den och så här inleds avsnittet om vår egen gård.

Svensgård

Vid förra sekelskiftet hade Svensgård, där det ligger nu, funnits i 50-år. Gården har gått genom släkten från far till son ända sen skiftet och faktiskt längre än så om man ser till att det har gått från barnlösa par till syskonbarn. År 1900 skall ju denna saga börja men jag skall göra tvärtom och sluta den där för att i stället börja i det senaste sekelskiftet. År 2000 var det jag själv, Claes Åkerberg tillsammans med min hustru Agneta från Upplands Väsby, som var bönderna i Svensgård. Vi tog över gården från mina föräldrar Sven-Göran och Ingegerd år 1991. Då flyttade vi från Stockholm till Boberg. Vi drev gården med ganska oförändrad produktion, spannmål till grisfoder, kvarnrörelse och slaktsvin, tillsammans med vårt dataföretag NIB Programmering fram till år 2000. Då lade vi om växtodlingen till ekologisk produktion för att kunna börja samarbeta med en kravmjölkgården Kullsgärde i Skrea. 2006 tyckte vi att vi kommit till vägs ände med grisproduktionen. Strukturutvecklingen har lett fram till att det skall vara storskaliga grisbesättningar och det tyckte vi inte passade in i bymiljön i Boberg. En ny era med travhästar påbörjades men det får vi berätta mer om i nästa Skreabok. Våra söner Ludvig och Edvard föddes 1990 respektive 1991. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar