söndag 16 februari 2014

Dag 36 Ta dig ett järn

Järn är väl ett fantastiskt material. Hårt, starkt och mjukt. Snygg färg. Formbart. Läckert. När jag var liten fanns en smedja i Boberg. Men det är egentligen före min tid så jag har bara minnen från när det var auktion där. Vi har en del saker på gården som kommer från den auktionen. Ett städ, några kolossala skiftnycklar och ett på stolpskor. Grejer som vi haft nytta av genom tidens gång. Men i smedjan finns fortfarande ässjan kvar och den skall funka.

När smedjan i Boberg lade ner fick vi åka till smeden i Heberg. Den ligger mittemot Söderskolan idag. Sen lade den smedjan ner och vi fick åka till Allberg för att få hjälp att laga saker och sen blev det väl Lantmännen som sålde de tjänsterna. Men då hade utvecklingen gjort att man kunde ha svetsar på gårdarna och det skaffade vi. Något kunnande att svetsa det hade vi ju tyvärr inte men det skaffade vi. En kund i kvarnen arbetade som svetsare på varvet i Falkenberg och han gav oss de första grundläggande kunskaperna i att kunna fästa metaller i varandra. Han kom från Räckull som numera inte finns längre men som då låg mellan Maen och Skrea. Han var jätteduktig på att förklara så Jan och jag lärde oss fantastiskt bra. Pappa lärde sig aldrig, han tyckte väl att det fick den nya generationen klara.

Oj vad vi svetsade. Ett material som vi tränade mycket på var gamla hammarkvarnshammare. Det var stålbitar av ungefär en smörgås storlek. Jättehårda men bra att svetsa i. De satt i kvarnarna och det var dessa som slog sönder spannmålskärnorna i en hammarkvarn. Vi tyckte att det var jättekul. Så härligt att se hur man kunde påverka den smälta metallen. Hemligheten ligger i att skapa en sammanhängande liten damm av smält metall som rinner ner mellan de bitar som skall sammanfogas. Eftersom man svetsade stelnade metallen och det flöt över ett ämne som skyddade den flytande metallen från att oxideras av syret i luften. Jätteläckert.

En vinter innan jag börjat plugga på universitetet gick jag på en svetskurs på Plönninge Lantbruksskola. Det var en jättebra kurs. Där fick man lära sig att svetsa både el och gas. Gassvetsat hade jag inte gjort förut och jag tycker att jag blev riktigt duktig på det också. Det är bra att skaffa färdigheter. Att svetsa är absolut en användbar färdighet. Det är kul och spännande och absolut helt fascinerande. Och jösses med grejer jag har lagat i mina dar. Jag fattar inte hur man kan klara sig utan att kunna svetsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar