lördag 22 februari 2014

Dag 42 Brygghus

När jag var liten hade vi ett brygghus. Nu låter ju det jättetrendigt att ha ett brygghus. Mikrobryggerier är drömmen för många. Men när jag var liten så fanns det säkert brygghus på många gårdar. Vi bryggde dock inte så mycket i det. Det fick utgöra gårdens verkstad. Det låg nästa mitt på gårdsplanen så nu kan man tycka att det låg lite i vägen. Jag har så svårt att bedöma storlekar men det kanske var 6-7 gånger 4 meter. Ca 25 - 30 kvadrat kanske. Tegeltak och brädväggar. Brygghus var vanliga fram till 40-50 talet.

När man kom in så fanns det till vänster en bastu. Den bestod av en liten duschavdelning och så själva bastun som var vedeldad. Jag kan bara komma ihåg att vi badade i den en gång och det funkade fint. Blev rejält varmt. Kan inte fatta var bastuaggregatet blev av. Pappa gillade ju inte att slänga grejer så det borde stått någonstans på gården men jag har inte lyckats lokalisera det. Kanske det ligger under halmen och då dyker det väl upp någon gång. Till höger fanns själva verkstaden. Där fanns en arbetsbänk utmed väggen och i mitten runt skorstensstocken fanns en järngryta som värmdes av den eldstaden. Tror inte att jag var med och eldade i den någon gång. som jag kommer ihåg det användes grytan till att värma vatten som sen användes till att skålla grisar med vid slakt. Troligtvis användes det till tvätt också. I verkstaden hade vi en kompressor som var byggd av en gammal mjölkmaskin. Den funkade fint till det mesta men nu skulle man nog inte vara nöjd med den kapaciteten. Men däcken var mindre förr.

Vi mekade en hel del i brygghuset. Ett roligt projekt var att vi fick plocka sönder en gammal traktor. Det var en Bolinder Munktell som skulle skrotas. En sån som hade tändkulemotor. Du kan tänka dig att vi tyckte det var spännande. Jag kommer ihåg när vi delade den på mitten och den föll ihop. Men skall man vara riktigt ärlig var vi nog för små och okunniga om teknik för att till fullo uppskatta denna sönderdelning.

Brygghusen användes för till att brygga öl i. Det var inget som vi gjorde och jag fattar inte hur det skulle kunna gått till. Nu för tiden skall det ju vara så himla hygieniskt om man skall få till ölprocessen och jag tycker inte att den miljön som var i brygghuset är precis någon laboratoriemiljö.

Brygghuset revs när jag var ungefär 13. Faktum är att det var jag som fick riva det. Jag jobbade med det på något skollov. Det var riktigt lärorikt. I den vevan revs även ett annat hus som låg intill. Det var ett gammalt hönshus och jag har för mig att det även använts som svinhus även om det var litet. Huset var avlångt och i ändan fanns gårdens dass. På dasset hade vi telefonkataloger som dasspapper. Man skulle riva ut några sidor, knöckla ihop dem och sen använda dem att torka sig med. Funkade ganska hyfsat. Dasset fick man hjälpa till att gödsla ut då och då. Inget höjdarjobb men det skulle göras.

Den här byggnaden använde vi som garage och till att lagra skräp i. På den tiden fanns ju ingen sophämtning utan säckarna som ansamlades i byggnaden lastade man då och då på en traktorkärra och körde ner och slängde i märgelgraven där de så att säga "försvann". Ja det var tider det.

Båda dessa byggnader ersattes i mitten av sjuttiotalet av det om nu utgör vårt garage och verkstad. Där finns också ett uppvärmt personalrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar