tisdag 18 februari 2014

Dag 38 Historien om kvarnen fortsätter

Del 2 i avsnittet om kvarnverksamheten. Påbörjades dag 15.

Bobergs kvarnhistoria
På en skylt vid hembygdsgården står att det funnits en kvarnverksamhet i Boberg sen 1500-talet. Om den vet jag inte mycket och denna artikel skall heller inte handla om denna tidigaste historien. Denna artikel skall handla om kvarnverksamheten i Boberg under 1900-talet. Och jag kan med stolthet berätta att jag varit en del av den. Med all sannolikhet blir jag den siste mjölnaren i en kvarntradition mer rötter i 1500-talet.

Den första halvan av seklet var kvarnen en vattenkvarn vid fallet. Den uppfördes redan på 1830-talet och var byggd i tre våningar. Ägaren till den kvarnen var Yngredsfors Kraft AB från 1930. All kraft kom från vattnet i Suseån som var en pålitlig leverantör då det fanns ett flöde med reglerad damm praktiskt taget hela året. Fallhöjden var 3,8 m. I uppgifter från skriften Svenska Kvarnar från 1940 berättas att kvarnverket drevs av tre motorer om sammanlagt 61 hästkrafter. Jag tolkar detta som att vattnet drev en generator som drev kvarnmotorerna. Bestyckningen i kvarnen utgjordes av fyra par stenar, en dubbel valsstol, korngrynsverk och fullständigt rensverk. Kvarnen upplystes dessutom med el från den egna generatorn. Totalt arbetade två man i kvarnen. Kvarnmästare var Hilding Bengtsson som tillträdde den befattningen 1921. Han kom från Ullared och utbildade sig i Harplinge kvarn. Han bodde med sin familj på det som nu är hembydsgården. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar